Gent autoluw en fossielvrij maken tegen 2040

Gent autoluw en fossielvrij maken tegen 2040

In februari publiceerde Dégage zijn memorandum voor de Gentse verkiezingen. Wat vinden we daarvan terug in de verkiezingsprogramma’s van de 6 belangrijkste partijen? We doken in de vele programmapunten en dit is wat ons opviel binnen de pijler ‘Gent autoluw en fossielvrij maken tegen 2040’.

Dégage wil Gent tegen 2040 volledig fossielvrij en het aantal auto’s met 60 % verminderen. Autodelen kan de verkleining en elektrificatie van het voertuigenpark versnellen. Voldoende laadinfrastructuur is daarbij cruciaal. Dit laat toe dat iedereen vlot en betaalbaar kan laden tegen een voorspelbare prijs. We vragen dat Gentenaars kunnen participeren in een laadinfrastructuur die draait op groene stroom. We vragen daarom dat Gent een laadinfrastructuurplan opstelt op maat van een gedeelde, autoluwe en fossielvrije toekomst.

Autoluwe stad

Ook al stelt geen enkele partij expliciet in haar kiesprogramma dat ze wil gaan voor een drastische vermindering van het aantal auto’s, we zien wel een verschil in ambities.

Bij Groen is het uitgangspunt dat mensen overal moeten kunnen geraken zonder over een eigen auto te moeten beschikken. Ze wil straten vergroenen en ontharden, woonstraten omvormen tot tuinstraten, en ze zo autoluwer maken. Parkeerplaatsen op privaat domein wil ze ontmoedigen om geen auto’s aan te trekken. Gratis parkeerkaarten wil ze afschaffen voor niet-gedeelde auto’s. Mensen onder een bepaalde inkomensgrens krijgen een mobiliteitsbudget. Zij kiezen zelf waaraan dit budget wordt besteed: voor openbaar vervoer, voor het leasen of kopen van een fiets, desnoods voor het betalen van een parkeervergunning. Zo krijgen ook niet-eigenaars een tegemoetkoming om hun mobiliteit te verbeteren.

PVDA wil de fly-over aan het Zuidpark afbreken en vervangen door een P+R aan de R4, met een kwaliteitsvolle tramverbinding naar het stadscentrum, die om de paar minuten rijdt. Parkeren wil ze niet duurder maken. Wie met de auto naar de stad komt, moet die gratis kunnen achterlaten in randparkings met een snelle verbinding van het openbaar vervoer naar het stadscentrum. 

Voor Gent en CD&V spreken geen expliciete ambitie uit om het aantal auto’s in de stad te verminderen. 

NVA wil het vergunningensysteem voor de autovrije zones herbekijken. De autoparkeernormen moeten meer parkeerplaatsen toelaten en ook aandacht hebben voor fietsen en (deel)mobiliteit. Parkeren op eigen terrein moet verplicht worden bij de bouw van nieuwe of vernieuwde gebouwen. Parkeerplaatsen moeten grotere afmetingen hebben zodat mensen hun voertuig vlot kunnen parkeren. Net zoals Voor Gent en CD&V wil ze de eerste bewonersparkeerkaart gratis houden.

Het Vlaams Belang wil bepaalde knips terug openen en meer wagens in de binnenstad toelaten. 

Elektrisch rijden

Groen wil laadpalen voorbehouden voor elektrische deelauto’s. Een inplantingsplan voor laadpalen moet zorgen voor een doordachte en geconcentreerde plaatsing van laadpunten. Ook PVDA wil laadpalen clusteren. VoorGent wil tegen 2030 de taxi’s en deelauto’s elektrisch maken. CD&V wil meer laadpalen voorzien en kabelgoten in het voetpad om auto’s op straat te laden voor wie geen oprit heeft. NVA kiest voor een vraagvolgend beleid voor laadpalen.

Hernieuwbare energie

De ambities voor een groene coöperatieve elektrificatie verschillen. Groen wil gaan voor 100 % hernieuwbare energie in samenwerking met energiecoöperatieven. Ze wil burgers en bedrijven stimuleren om te investeren in de energietransitie via begeleiding, leningen, studiewerk en samenwerking. VoorGent wil energiegemeenschappen stimuleren waarin energie wordt gedeeld. Ook CD&V wil hernieuwbare energie voor iedereen toegankelijk maken via energiecoöperatieven. PVDA wil een stedelijk energiebedrijf oprichten dat 100% hernieuwbare energie produceert. NVA houdt het op aanmoedigen van energiedelen volgens de bestaande Vlaamse regels.