Het lijkt alsof ze al jaren bezig zijn, maar de eerste Dégage-auto in Antwerpen stond er pas in het voorjaar van 2019. Marian (eigenares van deelauto Janneke) zag een infosessie voorbijkomen op Facebook en besloot kennis te maken met Dégage. Een maand na de (toen nog fysieke) infoavond was haar auto mee in de running van Dégage, als eerste van Antwerpen.
Antwerpen omarmt Dégage
Intussen telt de Antwerpse werking tien auto’s, een elektrische bakfiets en bijna honderd leden. Zo’n snelle groei in minder dan twee jaar tijd is indrukwekkend. Dat is deels te verklaren door de Antwerpse context. Door de lage emissiezone (LEZ) moesten verschillende Antwerpenaren hun auto wegdoen en een nieuwe oplossing zoeken. Daarnaast zijn heel wat Antwerpenaren bewust bezig met mobiliteit: Marian spreekt over Borgerhout als een “bakfietsstad” en dat verklaart misschien waarom één van de leden zich een elektrische bakfiets aanschafte om te kunnen delen bij Dégage.
Het enthousiasme voor Dégage is dus groot: het kostendelende principe, de ontlasting in administratie en het buurtgevoel maakt van Dégage een heel aantrekkelijk systeem voor veel Antwerpenaren, ook voor Marian. Op dat buurtgevoel willen ze in Antwerpen graag inzetten. Marian hing informatie op in het buurthuis ter info voor mensen die niet zo gemakkelijk met computer kunnen werken en de infosessies stonden gepland in een lokaal ontmoetingshuis (’t Werkhuys in Borgerhout). Daar stak corona uiteindelijk een stokje voor. Sindsdien worden de infosessies online gegeven, meestal met focus op de lokale werking in Antwerpen, al is het fijn dat af en toe ook iemand van buiten Antwerpen kan en mag aansluiten. De sociale interactie werkt goed: in Antwerpen verspreidt Dégage zich vooral via mond-aan-mond reclame tussen de buren.
Zichtbaarheid bij het bestuur
Maar ook het beleid wil Dégage ondersteunen. In de zomer van 2020 startten enkele leden in Antwerpen met een beleidsgroepje. Het doel? Meer zichtbaarheid geven aan Dégage in Antwerpen als één van de vele (auto)deelorganisaties in Antwerpen. Een belangrijke verdienste is de ondersteuning die ze boden aan twee eigenaars, waaronder Marian, om een parkeerkaart aan te vragen. Parkeren blijkt geen sinecure in Antwerpen: leners die een deelauto voor meerdere dagen wilden gebruiken, konden hem vaak niet parkeren in de buurt van hun eigen woning zonder zich blauw te betalen. Sinds kort kunnen twee Dégage-wagens (Janneke en Skodette) dat wel, tot groot gemak van de leners.
In januari had de beleidsgroep een positief contact met het kabinet van de schepen van mobiliteit van de stad en ze kijken uit naar een samenwerking in de toekomst. Zichtbaarheid bij het bestuur zal alvast de groei van de werking vergemakkelijken. Intussen zitten de Dégage-leden natuurlijk niet stil. Eind februari vindt de eerste eigenaarsvergadering in Antwerpen plaats en wie weet volgt daar ook een wijkwerking uit. Het doel blijft steeds in zicht: meer enthousiaste buurtbewoners bij elkaar én bij Dégage brengen.
Het buurtgevoel, da’s voelbaar
Voorlopig is de werking het sterkst in Borgerhout, Deurne en Berchem. Het centrum van Antwerpen telt momenteel geen auto’s, maar wel heel wat leners die met de fiets elders een auto gaan ophalen. De Antwerpse auto’s worden ook wel eens door niet-Antwerpenaren ontleend. Dégage-leden die voor het werk pendelen naar Antwerpen vertrekken soms vanuit de stad met een Antwerpse Dégage-wagen op een tripje naar Nederland of naar een sollicitatiegesprek in de regio. En toen de treinen een keer niet reden kon een leenster nog met Janneke terug naar huis in Gent. Dat is het grote voordeel van Dégage, vindt Marian, je leert mensen kennen en helpt hen wanneer dat nodig is.
Waarom Dégage ook hier zo goed werkt? Betalen wat je gebruikt, de flexibiliteit om steeds een auto op maat ter beschikking te hebben, het vertrouwen tussen de leden en vooral de interactie tussen de buren, dat maakt van Dégage een geweldig systeem.