Artikel uit de Knotwilg, het driemaandelijks tijdschrift voor de Natuurpunt leden van de regio midden West-Vlaanderen
Chris Dewulf en Piet Desmet zijn twee jonggepensioneerde Natuurpunters uit Roeselare die hun auto sinds begin 2020 delen via ‘Dégage!’ Deze vrijwilligersorganisatie organiseert auto- en fietsdelen tussen burgers en werd 20 jaar geleden opgericht in Gent (*). Ondertussen is Dégage actief in 32 steden en gemeenten, waaronder Roeselare . Hieronder lees je het verhaal van Chris en Piet.
Het idee achter autodelen leerden we kennen via onze kinderen. Bart was de eerste, die zijn weg vond zonder eigen auto. Af en toe maakte hij gebruik van een geleende auto uit de buurt om bouwspullen te gaan kopen of gerief naar het containerpark te brengen. Recenter stapte Peter ook over op het gebruik van deelauto’s, toen zijn eigen wagen het begaf. Zelfs met twee kinderen lukte dat aardig. Toegegeven, ze wonen allebei in Gent, waar een auto vaker een last dan een lust is.
Voor onszelf hadden we nog nooit aan een deelauto gedacht. Je hebt een auto, die voor 90% stil staat op je oprit of in je garage, maar je hebt het gevoel dat je ook niet zonder die auto kan. Wat doe je eraan? Die vraag stelden we ons al een tijdje, maar concreet kwamen we niet in actie.
En toen kwam Dégage naar Roeselare. Dégage onderscheidt zich van andere deelautoplatformen omdat ze gebruik maken van particuliere auto’s die uitgeleend worden tegen betaling. En dat sprak ons meteen aan: auto’s gebruiken die er al zijn in plaats van extra auto’s op de weg te brengen. En net omdat ze geen vloot nieuwe auto’s hoeven aan te kopen, kunnen ze kostendelend werken. Dat is win-win voor de eigenaar én voor de gebruiker. Die betaalt namelijk enkel voor de gereden kilometers (€ 0,34/km voor de eerste 100 km – inclusief brandstof) en niet voor de tijd dat hij de auto gebruikt. Dit in tegenstelling met de meeste andere formules van autodelen. De eigenaar krijgt een deel van zijn onkosten terugbetaald in verhouding met de zelfgereden kilometers. Uiteraard zijn er een aantal voorwaarden om lid te worden van Dégage: je betaalt eenmalig een lidgeld en een waarborgsom (€ 110, waarvan 2/3 te recupereren bij uitstap) en je volgt verplicht een infosessie.
Oké, we waren overtuigd van het idee, maar hoe begin je er aan in de praktijk? Piet volgde een kennismakingsavond waar de principes uiteen gezet werden. En die bleken verrassend simpel: je eigen auto krijgt een naam en profiel op een website. Je plaatst er wat foto’s en je beschrijft kort de kenmerken en wat een lener ermee mag doen. In ons geval gaat het over een Toyota Auris hybride van 11 jaar: je mag er mee leren autorijden, maar niet naar het containerpark… Je spreekt met de organisatie een afschrijfwaarde af om de auto omnium te verzekeren.
So far so good. Wij begonnen vol goede moed ons profiel op te maken, maar bleken klunzen om alle formulieren in één keer op te laden. Dat heeft ook te maken met de chaotische toestanden bij ons thuis: we slaagden er niet in om er eens goed voor te gaan zitten. Bovendien zaten we middenin de eerste lockdown en hadden niet echt het gevoel dat het dringend was… Maar goed, na wat mailtjes over en weer kregen we door hoe het systeem werkte. En leerden we het deelsysteem gebruiken.
Het was even wennen om een reservatie te maken voor een rit met je eigen auto. Nodig wanneer je een weekend ergens in de toekomst gepland hebt. Doe je dat niet, dan riskeer je een aanvraag te krijgen voor dezelfde periode en moet je de aanvraag weigeren… en daar ook de reden voor opgeven! Wat natuurlijk alleen maar fair is ten opzichte van je leners.
We hebben ons aanvankelijk ook wat verkeken op het bijhouden van alle onkosten. Dégage vraagt de kilometerstand bij het betalen van je verzekering of de rijtaks. Nu noteer ik dat al op de factuur, maar in het eerste kwartaal hebben we toch wat moeten gokken!
Ondertussen hebben we die ‘rompslomp’ al goed in de vingers en beantwoorden we aanvragen heel vlotjes. Dat kan sinds kort ook via een app, wat nog vlotter werkt. Uiteraard heb je als lener veel minder ‘papierwerk’: enkel het noteren van gereden kilometers en tankbeurten op de website. Klaar.
Nu we al twee jaar bezig zijn, blijken vaak dezelfde leners onze auto te reserveren en hoeven we ook geen uitleg meer te geven. De sleutel ligt klaar in een sleutelkastje, de leners kennen de code om die eruit te halen en hopsakee… weg ermee! Om te voorkomen dat we telkens opnieuw hetzelfde verhaal moeten opdissen bij een nieuwe lener heb ik een beknopte beschrijving van de auto gemaakt, zodat de meeste vragen meteen duidelijk zijn. En het voelt fijn dat je auto bijdraagt aan het comfort van anderen, die ervoor kozen om er zelf geen te kopen.
En waar zitten die addertjes? Geen idee, ik ben er alvast nog niet over gestruikeld. Meer nog, als eigenaar-lid van Dégage mag ik uiteraard ook gebruik maken van de andere auto’s uit de vloot. Eventjes een ruimere auto nodig? Dan reserveren we er een op het platform. En aangezien Dégage ook voor vergroening gaat, worden steeds meer elektrische auto’s gedeeld. Zo kan je meteen eens uittesten of dit wel zo leuk is als beweerd wordt. Voordeel van deze vergroening is natuurlijk dat je altijd in de Lage Emissie Zone (LEZ) binnen mag als je eigen auto daar niet meer in komt. En als kers op de taart: als inwoner van Roeselare mogen wij overal in de stad gratis parkeren, uitgezonderd de ondergrondse parkeergarages.
Ik kan hier nog een paar bladzijden doorgaan met het opsommen van alle voordelen… maar daar is de website van Dégage veel beter in. Neem een kijkje op www.degage.be voor een antwoord op al je vragen.
Een beetje overtuigd? Dat komt goed uit, want het werkingsgebied van Natuurpunt Midden-West-Vlaanderen is nog één blinde vlek! Er zijn 5 deelauto’s in Roeselare en voor de rest van de regio is er helemaal niets! Dat is een spijtige zaak, want het systeem werkt maar naar behoren als je de keuze hebt om een auto in je buurt te lenen/delen. Interesse om er zelf aan te beginnen?
Volg één van de infosessies! Inschrijven kan via www.degage.be/infosessie