Naast heel wat ellende leidde corona tot een interessant experiment met het openbaar vervoer: de fiets kon sinds de zomer tot eind december gratis mee op de trein. De NMBS liet weten dat het aantal fietsen op de trein in de zomer steeg met 80%.
Wat maakt de combinatie trein + gratis fiets zo aantrekkelijk? Heel eenvoudig: je raakt sneller, comfortabeler en goedkoper op je bestemming. Tijdrovende combinaties met tram en bus vallen weg, je rijdt de laatste kilometers snel op je eigen fiets. Tijdens je reistijd op de trein kan je lezen, werken, ontspannen. En: Doordat de toeslag wegvalt, is je verplaatsing vaak goedkoper dan een rit met de wagen. De combinatie trein + gratis fiets is een relatief goedkope en eenvoudige manier om auto’s van de baan te halen. Een game-changer dus.
Het is dan ook erg vreemd dat op 1 januari 2021 deze maatregel werd teruggedraaid. De toeslag voor de fiets op de trein werd haast geruisloos terug ingevoerd. Een belangrijke voorsprong van de trein ten opzichte van de auto wordt terug afgebouwd.
Dégage vzw is als particuliere autodeelorganisatie een pionier in het landschap van de andere mobiliteit. Dankzij autodelen kunnen vele fietsers de aankoop van een wagen vermijden. Ons ledenaantal groeide de laatste vijf jaar exponentieel. Onder onze leden zien we dat velen dankbaar gebruik hebben gemaakt van de ‘gratis fiets op de trein’ maatregel.
Veel mensen konden even proeven van een duurzaam alternatief om autogebruik te vermijden. De interesse voor een andere mobiliteit in Vlaanderen is groot en groeit elke dag. Toch wordt deze actie niet verlengd, terwijl zo goed als iedereen beseft dat terug naar ‘meer auto’ geen optie is.
Daarom vraagt Dégage:
- maak meer plaats voor de fiets op de trein,
- behoud een gratis ticket voor de fiets op de trein,
- roep bij de aankondiging van de trein ook af waar het fietscompartiment zich bevindt (dit lukt voor de eerste klasse, het kan dus ook voor de fiets),
- geef de reizigers zelf de mogelijkheid om de deur van het fietscompartiment op de trein te openen,
- en onderzoek wat het effect is van de “gratis fiets op de trein” maatregel voor je hem terugschroeft.
Wie de weg heeft gevonden naar trein en fiets, heeft dankzij autodelen de mogelijkheid om af en toe nog een deelwagen te gebruiken. Dégage staat klaar om nieuwe autodelers op te nemen maar alleen met een coherent en samenhangend beleid kunnen wij onze rol spelen. Wij doen als burgerbeweging wat we kunnen, maar we kunnen dit alleen met een flankerend beleid dat staat voor minder file, minder uitstoot, minder grondstoffenverbruik en beter openbaar vervoer.
Dégage vzw maakt met 318 deelwagens en 3575 auto- en fietsdelers in zo’n 15 steden en gemeenten het verschil: meer dan 3000 auto’s worden overbodig.
Teken ook de petitie “Gratis en toegankelijk met fiets op trein!” van JNM.