Elektrisch rijden: veel gestelde vragen door eigenaars
Hoeveel kilometer kan ik rijden met een volle batterij?
Veruit de meeste ritten passen binnen het bereik (zonder opladen) van de allerkleinste batterij. Wie thuis kan vertrekken met volle batterij, zit dus al 95% van de tijd goed. Een “te” groot bereik, en dus een “te” grote batterij, is niet alleen duurder in aankoop (de batterij maakt vaak ⅓ van de prijs van een elektrische wagen uit), maar vraagt ook meer grondstoffen om te produceren. Bij Dégage is het tenslotte ook ten allen tijde mogelijk om een andere auto uit onze vloot te lenen voor lange ritten. Hierdoor kan een eigenaar van een elektrische auto bij Dégage met een veel geruster hart een wagen kopen die voor 95% van zijn dagelijkse ritten volstaat, en de overige 5% invullen met een andere wagen uit onze vloot.
Het is wel zo dat het verbruik van een wagen op fossiele brandstof minder varieert tussen winter, zomer, snelle en trage trajecten. Een elektrische wagen zet zijn energie veel efficiënter om in beweging, maar dat heeft als keerzijde dat het verbruik veel gevoeliger is voor zaken zoals koude (de verwarming kost extra energie), maar ook wind en regen of hoge snelheden (allemaal verhogen ze de luchtweerstand, en verlagen dus de efficiëntie). Daarom raden we alvast aan om te rijden in ecomodus.
Wat als ik tijdens mijn reservatie moet laden?
Als je toch van plan om lange ritten te maken met de elektrische wagen, is het dus minstens van even groot belang om even stil te staan bij het opladen onderweg of op je eindbestemming.
- Een elektrische wagen kan vaak tijdens het parkeren (ook ‘s nachts) opgeladen worden op plaatsen waar geen tankstation staat, maar bijv. wel een restaurant, hotel of toeristische bezienswaardigheid. Hierdoor neemt het opladen op zich geen extra tijd. Dit is natuurlijk gemakkelijker als je beschikt over een eigen oprit en je dagelijks thuis kunt opladen. Dit kan elke elektrische auto.
- De leveranciers van laadpassen hebben apps of websites die je helpen zoeken naar laadpalen. Je vindt ook een overzicht van laadpalen op Google Maps (zoek op laadpalen).
- Hoelang het duurt om te laden hangt af van de laadsneldheid van de auto en de gebruikte laadpaal. De site ev-database.nl bevat hiervoor de beste informatie voor elk type auto. In tijdnood? Er zijn al heel wat snelladers, waardoor voertuigen met hoog vermogen in minder dan 30 minuten hun weg kunnen voortzetten – de tijd om een plaspauze of koffie te nemen tijdens je trip.
- Thuis laden is het goedkoopst, gevolgd door laden aan een gewone (AC) laadpaal in de stad (zoals de gekende Allego of Blue Corner laadpalen in België). Snelladen aan bijv. snelwegen is het duurst. In België zijn de meeste laadpalen te gebruiken via de meeste laadpassen.
- Een nieuwe auto in de vloot zal nog vele jaren meegaan, en met zekerheid investeert Europa de komende jaren in veel meer snellaadpalen langs de snelwegen waardoor dit op termijn echt geen aandachtspunt meer vormt.
- Het dichte netwerk van fossiele tankstations beschouwen we vandaag als een evidentie, waardoor niemand echt wakker ligt van het bereik van een benzineauto. Vandaag is de dekking van snellaadstations langs de snelwegen al redelijk geschikt voor lange reizen, maar het vergt wel nog een minimale voorbereiding om de beste laadplaatsen in te plannen om tijdverlies te beperken. Daar bestaan gratis websites voor om je te helpen (a better routeplanner, evnavigation.com, …) In sommige landen zoals Nederland en Duitsland, benaderen snellaadstations langs de snelwegen bijna de dichtheid van gewone tankstations waardoor planning steeds minder nodig is.
Wat is er nodig om de auto thuis op te laden?
- In principe heb je enkel een veilig, geaard, stopcontact nodig, op een aparte kring zonder andere grote verbruikers. Voor Dégage heb je ook een gebruiksmeter nodig. Het opladen van volledig leeg naar volledig vol op deze manier duurt wel 24 uur (of meer), maar door frequent op te laden is dat zelden nodig en volstaat een nacht ruimschoots.
- Een laadpaal versnelt het opladen thuis en verhoogt het gebruiksgemak voor jou en je ontleners. De kosten van de installatie van een laadpaal kan je (onder bepaalde voorwaarden) inbrengen bij Dégage.
- Thuis laden blifjt de goedkoopste manier van opladen.
Wat is de aankoopprijs van een elektrische auto?
De aankoopprijs is ‘maar’ een deel van de totale prijs. Bij Dégage splitsen we de kilometerprijs op in 3 componenten: de afschrijving van de aankoopprijs, de brandstof of energie, en de vaste kosten. Bij elektrische auto’s compenseert een lagere energieprijs en onderhoudskost een hogere aankoopprijs grotendeels.
Voor een elektrische wagen is de aankoopprijs doorgaans nog hoger dan een uitgeruste benzine auto. Maar daarbij moet gezegd worden dat deze over het algemeen ook veel beter uitgerust zijn dan de basismodellen zonder opties (waardoor het prijsverschil veel groter lijkt). Bij de aankoop geniet je in Vlaanderen momenteel van een nultarief voor de belasting op de inverkeerstelling (BIV), en voorlopig ook een nultarief op de jaarlijkse verkeersbelasting.
De Vlaamse premie voor de aankoop van volledig elektrische wagens en wagens met brandstofcellen is voor particulieren, vzw’s en aanbieders van deelmobiliteit.
Maar ook zonder deze premie is het delen van een elektrisch voertuig interessant binnen Dégage! Om een idee te geven welke elektrische auto’s op vandaag mogelijk zijn binnen de kostendelende structuur van Dégage, heeft Dégage in een simuatie alle mogelijkheden opgelijst naargelang het aantal kilometers dat je als eigenaar zou rijden. Voor de cijferaars onder ons! Contacteer ons gerust voor een gepersonaliseerde simulatie via elektrischrijden@degage.be.
De markt voor tweedehands elektrische wagens verbetert elk jaar met een steeds ruimer aanbod. Er zijn inmiddels veel echt interessante, betaalbare wagens met een schappelijk bereik (bijvoorbeeld naar zee en terug en zonder opladen met 5 personen plus wat bagage).
Heb je interesse om een auto te kopen en te delen via Dégage? Contacteer dan zeker Dégage vóór de aankoop. We willen niemand aanmoedigen een auto te kopen die niet binnen onze kostenstructuur valt.