Je voorkeuren aanpassen

De cookies die zijn gecategoriseerd als "noodzakelijk" worden in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfunctionaliteiten van de site.

We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren hoe u deze website gebruikt, uw voorkeuren opslaan en de inhoud en advertenties aanbieden die voor u relevant zijn. Deze cookies worden alleen met uw voorafgaande toestemming in uw browser opgeslagen.... 

Altijd actief

Noodzakelijke cookies zijn vereist om de basisfuncties van deze site mogelijk te maken, zoals het bieden van veilig inloggen of het aanpassen van uw toestemmingsvoorkeuren. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.

Er zijn geen cookies om weer te geven.

Functionele cookies helpen bij het uitvoeren van bepaalde functionaliteiten, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.

Er zijn geen cookies om weer te geven.

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken zoals het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.

Er zijn geen cookies om weer te geven.

Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.

Er zijn geen cookies om weer te geven.

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bieden op basis van de pagina's die u eerder bezocht en om de effectiviteit van de advertentiecampagnes te analyseren.

Er zijn geen cookies om weer te geven.

Wat bij … voor de fiets-eigenaar?

Ongeval

Wat als jij of een ontlener iets voor hebt waardoor er schade is aan de fiets? 

Op het moment van schade/ongeval

Bij een ongeval of schade vragen we de ontlener steeds om:

  • de eigenaar van de fiets zo snel mogelijk op de hoogte te brengen;
  • een schadeformulier in te vullen in degapp (net zoals bij het autodelen)

Zodra dit gebeurd is, zal Dégage contact opnemen met ontlener en eigenaar om de schade en mogelijke oplossing te bespreken.

Opgelet: Indien een auto betrokken is, zorg dan dat het Europees aanrijdingsformulier van de wagen correct is ingevuld. 

Franchise

Ongeacht de klasse van de fiets, wordt een franchise gehanteerd. Bij schade of diefstal is de aansprakelijkheid van de ontlener of eigenaar beperkt tot 2/3de van de herstellingskost of restwaarde, met een maximum eigen aandeel van €250.

Enkele voorbeelden:

  • Een ontlener berokkent schade aan de fiets. Het herstel van de schade bedraagt 46 euro. De ontlener betaalt 2/3e van de kost (30 euro), Dégage! neemt de overige 1/3de op zich.
  • Als eigenaar van een elektrische bakfiets kom je zwaar ten val. Je arm is gebroken en ook aan jouw fiets is er heel wat schade. De materiële kost loopt op tot 420 euro. Als eigenaar betaal je maximum 250 euro en Dégage betaalt het resterende bedrag. De kosten voor de gebroken arm zijn voor jou en worden niet vergoed vanuit de verzekering.

Boete

Die betaalt de gebruiker uiteraard volledig zelf. Zoek op wie op dat moment met je fiets aan het rijden was, en stuur de boete door.

 

Diefstal

Plaats je je fiets in klasse 1 (lees hier over de voordelen van verzekeren), dan krijg je bij diefstal de restwaarde van je fiets terugbetaald. Dit geldt ook als je fiets niét ontleend was op het moment van diefstal (in dat geval betaal je als eigenaar wel de franchise van maximum 250 euro). Voor fietsen in klasse 2 geldt dat je de restwaarde enkel terugbetaald krijgt als de diefstal gebeurde tijdens een ontlening. 

Accessoires die op het moment van diefstal aan of op de fiets aanwezig waren, worden niet vergoed.

Minstens even belangrijk als een verzekering tegen diefstal is een goed slot. De fiets moet veilig gestald worden en met een hangslot bevestigd aan een niet-verplaatsbaar object (fietsenrek, paal, …). Als de fiets toch gestolen wordt, zal steeds gevraagd worden om het sleuteltje voor te leggen als bewijs dat je effectief de fiets op slot deed. Als eigenaar zorg je voor een sleutel fietsslot met een ART2-certificering.