In februari publiceerde Dégage zijn memorandum voor de Gentse verkiezingen. Wat vinden we daarvan terug in de verkiezingsprogramma’s van de 6 belangrijkste partijen? We doken in de vele programmapunten en dit is wat ons opviel binnen de pijler ‘Gentenaars stimuleren hun auto te delen met hun buurt’.
In Gent zit nog een enorm potentieel om onderbenutte auto’s te delen. Dégage vraagt de Stad Gent actiever te communiceren over de voordelen van de auto delen met je buurt. We vragen ook een sociaal parkeerregime dat autodelen aanmoedigt. Bijvoorbeeld, maak parkeren voor niet gedeelde auto’s duurder, behalve voor mensen met een lager inkomen of een fysieke beperking. En geef een premie aan eigenaars die hun auto delen. Zo verminder je het aantal auto’s en maak je automobiliteit toegankelijk, ook voor mensen die zich geen auto kunnen veroorloven.
Groen wil de drempels naar autodelen verlagen. Ze ziet autodelen als een oplossing wanneer stappen, trappen of openbaar vervoer geen optie zijn en als de meest logische vorm van autogebruik. Ze wil de positie van Gent als dé autodelenstad van Vlaanderen versterken.
Voor Gent wil autodelen promoten bij mensen in armoede, bij ouderen en personen met een handicap. Ze wil een sociaal tarief invoeren voor auto- en fietsdelen, en deelsystemen ook niet digitaal toegankelijk maken. Tegen 2030 wil ze deelauto’s volledig elektrisch. Het is onduidelijk of zij deelorganisaties ook wil ondersteunen om deze doelstelling te halen. Vandaag rijdt meer dan 95 % van de Gentenaars nog fossiel. Als in 2030 enkel nog elektrische deelauto’s kunnen erkend worden, zal dit een rem zetten op delen van auto’s met de buurt.
PVDA wil de particuliere deelorganisaties ondersteunen en premies geven aan mensen die hun auto delen. Ze wil sociale tarieven en betaalbare autodeelabonnementen. Dienstwagens voor de schepenen wil ze vervangen door deelauto’s. De prijs van een deelauto wil ze verbinden aan de prijs van een ticket voor openbaar vervoer.
NVA wil het gebruik van autodeelparkeerplaatsen monitoren en het evenwicht ten opzichte van reguliere parkeerplaatsen bewaken. De toewijzing van parkeerplaatsen aan specifieke autodeelorganisaties wil ze uitdoven. Ze wil deelmobiliteit promoten in de deelgemeenten. Deelsystemen wil ze wel aantrekken en faciliteren, maar geen rechtstreekse financiële steun geven.
CD&V en Vlaams Belang vermelden in hun programma niets over de ondersteuning van autodelen.
Wat leren we hieruit? Het is positief dat autodelen expliciet vermeld wordt in verschillende kiesprogramma’s. We zullen bij de nieuwe bestuurders wel nog meer moeten benadrukken dat het belangrijk is om Gentenaars die een auto hebben, te stimuleren hun auto te delen met hun buurt.