In februari publiceerde Dégage zijn memorandum voor de Gentse verkiezingen. Wat vinden we daarvan terug in de verkiezingsprogramma’s van de 6 belangrijkste partijen? We doken in de vele programmapunten en dit is wat ons opviel binnen de pijler ‘Investeren in voetgangers, fietsers en openbaar vervoer’.
Dégage-leden zijn voetgangers, fietsers en gebruikers van openbaar vervoer die af en toe een auto nodig hebben. Dégage vraagt daarom meer investeringen in openbaar vervoer en een fiets- en voetgangersvriendelijke omgeving. Dit zorgt voor minder auto-afhankelijkheid. Zo zal men vlugger geneigd zijn een auto te delen met de buurt. Dit leidt tot minder geparkeerde auto’s en meer ruimte voor de autoloze weggebruiker.
Openbaar vervoer
Alle partijen erkennen het belang van beter openbaar vervoer. De meesten willen een vlottere doorstroming. Groen, Voor Gent, CD&V en PVDA wensen niet alleen snellere, maar ook méér bussen, trams en haltes. Én een betere toegankelijkheid. Zij willen daarvoor bij de Vlaamse overheid aandringen op extra middelen. Naast een hoger en beter aanbod, willen Groen, Voor Gent en PVDA de prijs ervan verlagen. PVDA wil bussen en trams gratis maken voor iedereen, Voor Gent voor jongeren tot 18 jaar. Groen houdt het op gratis tot 14, maar wenst een voordelig tarief tot 25 jaar. Daarnaast voorziet ze een vrij te besteden mobiliteitsbudget voor mensen met een lager inkomen. Ook Voor Gent spreekt van sociale abonnementen voor openbaar vervoer. Vlaams Belang houdt het op betaalbaar openbaar vervoer en een uitbreiding van het nachtnet. Zij leggen de klemtoon op veiligheid en willen personeel van de Lijn uitrusten met pepperspray.
De voetganger
Groen, Voor Gent, CD&V, PVDA en NVA willen meer veiligheid en comfort voor de voetganger, zoals obstakelvrije en bredere voetpaden, veilige kruispunten en zitbanken. Groen wil kinderlinten: veilige routes waarlangs kinderen zich kunnen verplaatsen op weg naar school of speelpleinen.
De fietser
De meeste partijen pleiten voor een fietsvriendelijker omgeving.
Groen lanceert de meeste voorstellen. Die slaan zowel op een uitbreiding van fietspaden en -netwerken, als op een beter onderhoud ervan. Er is ook veel aandacht voor verhogen van de fietsveiligheid door inrichting van de openbare ruimte op maat van voetgangers en fietsers en kordater optreden tegen overtredingen. Groen gaat voor meer fietsenstallingen en maatregelen tegen fietsdiefstal. Zij wil meer inspraak organiseren van bewoners. Zij wil ook meer deelfietsen en fietstaxi’s, zorgen voor meer fietslessen en een mobiliteitsbudget voor mensen met een beperkt inkomen waarmee ze fietsen kunnen kopen.
PVDA vraagt ook meer en veiliger fietspaden. Zij wil een hoger aanbod creëren van goedkope tweedehandsfietsen en één groot Gents fietsdeelsysteem dat in publieke handen is.
NVA is voorstander van meer fietsvoorzieningen en deelfietsen, die gemakkelijk aansluiten op andere vervoermiddelen via mobipunten.
Bij Voor Gent zien we, naast een uitbreiding van de hoeveelheid fietspaden, meer klemtonen op vermijden van conflicten tussen de fietser en de andere weggebruiker. Zij willen b.v. fietsers afleiden van drukke assen voor openbaar vervoer. Zij zullen strenger het fietsverbod handhaven in voetgangersstraten. Snelle en trage fietsers willen ze van elkaar scheiden. Fietsstallingen op drukke pleinen willen ze verplaatsen. Deelfietsen zien ze als middel om het aantal fietsen te beperken.
CD&V vraagt goede fietsverbindingen tussen de deelgemeenten en de binnenstad. Zij legt het accent op kordaat optreden tegen fietsers die de verkeersregels niet respecteren. Op een aantal pleinen wil ze de fietsenstallingen verwijderen, en meer gebruikmaken van ondergrondse fietsenstallingen.
Het Vlaams Belang wil meer cameratoezicht om fietsdiefstallen te vermijden. Zij willen een oplossing voor de onveilige tramsporen, een bezorgdheid die trouwens bij de andere partijen terugkomt.
De beschikbare ruimte
De meesten vinden meer trams, bussen, fietsen, aangename voetpaden, ontharding en meer groen fijn. Maar het is niet duidelijk hoe ver iedereen daarin wil gaan. Een beperkende factor is de beschikbare ruimte in de stad. Groen wil deze creëren door een beleid voor minder auto’s. Voor NVA mogen er geen autoparkeerplaatsen verdwijnen. CD&V hangt ertussen door te zeggen voorzichtig te willen zijn met het schrappen van autoparkeerplaatsen.