De kernramp van Tsjernobyl heeft van mij een milieu-activist gemaakt. Ik rijd al sinds 1996 met een elektrische wagen, intussen al 25 jaar. Voor het milieu is elektrisch rijden in combinatie met autodelen echt een must. Een niet-elektrische auto veroorzaakt een stijging van NOx, fijnstof en CO2. Als je toch een auto gebruikt, gebruik je best dus best één op hernieuwbare energie. Gelukkig ondersteunt de stad de aankoop van elektrische wagens, als je die deelt. Zo krijg je €4500 premie voor de aanschaf van een elektrische wagen als je hem voor 50% van het totaal aantal jaarlijkse kilometers deelt. Binnen een systeem als Dégage is dat helemaal niet moeilijk.
Onze eerste Dégage-wagen was een elektrische Smart, de beste auto die we tot dan toe hadden gehad. Een sportieve auto met een open dak, die gemakkelijk om te parkeren en ongelooflijk goed draait. Maar een Smart heeft een kleiner bereik dan de meeste elektrische auto’s en omdat ik vaak naar Duitsland moet rijden, kochten we in 2019 een Renault Zoë.
Je krijgt van de stad Gent een premie voor een elektrische wagen als je hem voor 50% deelt, wat binnen een systeem als Dégage helemaal niet moeilijk is.
Elektrische wagens bieden zoveel voordelen: je rijdt heerlijk stil, maar met een even krachtige motor als een bij verbrandingsmotor. Je kan ze duurzaam opladen, zoals wij doen via onze eigen zonnepanelen. Het is zelfs mogelijk om via je elektrische wagen energie terug te geven aan het net. Zo maken we efficiënt gebruik van een energie die we hebben. Angst voor de korte levensduur van de batterij is helemaal niet nodig. Je kan tegenwoordig batterijen huren: is de oude kapot, dan krijg je een nieuwe (en vaak betere) in de plaats. Er komen ook steeds meer milieuvriendelijke batterijen en materialen voor elektrische wagens. Als we ons willen inzetten voor het klimaat, dan is overschakelen op elektrisch rijden al een eerste, belangrijke stap.